Tvary dezénu pneu
Značenie pneumatík
Ďalšie označenia
TL, TUBELESS |
Bezdušová pneumatika |
TT |
Dušová pneumatika |
RF |
Reinforced = zosílená kostra |
M+S |
Pneumatika určená pre zimnú prevádzku |
FR |
Ochrana alu rafikov pred poškodením pri náraze na obrubník |
ROF |
Samonosná technológia - dojazd bez tlaku v pneumatike |
Indexy rýchlosti (SI)
SI |
P |
Q |
R |
S |
T |
U |
H |
V |
W |
Y |
km/h |
150 |
160 |
170 |
180 |
190 |
200 |
210 |
240 |
270 |
300 |
Doporučené hustenie pneumatík
Aby pneumatiky na vozidle správne fungovali a dlho vydržali je nutné dodržiavať správne hustenie na predpísaný tlak. Pneumatiky na rovnakej náprave musia mať vždy rovnaký tlak. Tlak meriate vždy za studena, najlepšie pred jazdou, kedy pneumatiky ešte nie sú zahriate. Úbytok tlaku je pre vaše pneumatiky horšie ako prehustenie. Pri strate tlaku o 10% dochádza k zvýšeniu spotreby a zníženiu životnosti pneumatiky až o 10%. Tlak nižší o 30% môže spôsobiť zníženie životnosti pneumatiky až o polovicu!
Hĺbka dezénu pneumatík
Minimálna hĺbka dezénu je daná zákonom SR pre letné pneumatiky 1,6 mm a pre zimné pneumatiky 3,0mm. Prevádzka na viac ojazdených pneumatikách sa stáva veľmi nebezpečnou, hlavne pri jazde na mokrom povrchu. Vzor pneumatiky nedokáže spoľahlivo odvádzať vodu a častejšie dochádza k šmykom a aquaplaningu.
Povinné štítkovanie pneumatík
Od novembra 2012 je v Európe povinné štandardné označovanie pneumatík na základe troch kritérií. Nový štítok informuje o ekologických a bezpečnostných vlastnostiach pneumatiky. Jeho zavedenie má za cieľ zvýšenie bezpečnosti na cestách a zníženie ekologickej záťaže.
Spotreba paliva
Menší valivý odpor šetrí palivo a znižuje emisie oxidu uhličitého. Pneumatiky triedy A sú najefektívnejšie. S každou ďalšou triedou až po triedu G sa spotreba paliva zvyšuje v rozmedzí 0,15 až 0,20 litra na 100 km pre vozidlo so spotrebou 6,6 litra na 100 km.
Záber za mokra
Pre bezpečnú jazdu za mokra sú rozhodujúce záberové vlastnosti pneumatiky. Výkon sa delí do skupín A až G, aj keď označenie D a G sa v súčasnosti nepoužíva. Rozdiel v brzdnej dráhe pneumatík triedy A a F môže byť až celých 18 metrov.
Hlučnosť
Toto kritérium informuje o vonkajšej hlučnosti pneumatiky, ktorá sa udáva v decibeloch. Vyšší počet plných prúžkov znamená vyššiu hlučnosť pneumatiky