Tvary dezénu pneu

Symetrický - pneu je možné na vozidle akokoľvek meniť a otáčať
Smerový - pri montáži je nutné dodržiavať smer otáčania, je vyznačení šípkou na bočnici pneumatiky
Asymetrický - pri montáži je nutné dodržiavať správne umiestnenie vonkajšej a vnútornej strany, označené na bočnici pneumatiky ako "outside" a "inside"
Continental PremiumContact
 
 
 

Značenie pneumatík

 

Vysvetlenie parametrov pneumatiky

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ďalšie označenia

TL, TUBELESS

Bezdušová pneumatika

TT    

Dušová pneumatika

RF

Reinforced = zosílená kostra

M+S

Pneumatika určená pre zimnú prevádzku

FR

Ochrana alu rafikov pred poškodením pri náraze na obrubník

ROF

Samonosná technológia - dojazd bez tlaku v pneumatike

Indexy rýchlosti (SI)

 

SI

P

Q

R

S

T

U

H

V

W

Y

km/h

150

160

170

180

190

200

210

240

270

300

Doporučené hustenie pneumatík

Aby pneumatiky na vozidle správne fungovali a dlho vydržali je nutné dodržiavať správne hustenie na predpísaný tlak. Pneumatiky na rovnakej náprave musia mať vždy rovnaký tlak. Tlak meriate vždy za studena, najlepšie pred jazdou, kedy pneumatiky ešte nie sú zahriate. Úbytok tlaku je pre vaše pneumatiky horšie ako prehustenie. Pri strate tlaku o 10% dochádza k zvýšeniu spotreby a zníženiu životnosti pneumatiky až o 10%. Tlak nižší o 30% môže spôsobiť zníženie životnosti pneumatiky až o polovicu!

Hĺbka dezénu pneumatík

Minimálna hĺbka dezénu je daná zákonom SR pre letné pneumatiky 1,6 mm a pre zimné pneumatiky 3,0mm. Prevádzka na viac ojazdených pneumatikách sa stáva veľmi nebezpečnou, hlavne pri jazde na mokrom povrchu. Vzor pneumatiky nedokáže spoľahlivo odvádzať vodu a častejšie dochádza k šmykom a aquaplaningu.

Povinné štítkovanie pneumatík

 

Od novembra 2012 je v Európe povinné štandardné označovanie pneumatík na základe troch kritérií. Nový štítok informuje o ekologických a bezpečnostných vlastnostiach pneumatiky. Jeho zavedenie má za cieľ zvýšenie bezpečnosti na cestách a zníženie ekologickej záťaže.

Spotreba paliva

Menší  valivý odpor šetrí palivo a znižuje emisie oxidu uhličitého. Pneumatiky triedy A sú najefektívnejšie. S každou ďalšou triedou až po triedu G sa spotreba paliva zvyšuje v rozmedzí 0,15 až 0,20 litra na 100 km pre vozidlo so spotrebou 6,6 litra na 100 km.

Záber za mokra

Pre bezpečnú jazdu  za mokra sú rozhodujúce záberové vlastnosti pneumatiky. Výkon sa delí do skupín A až G, aj keď označenie D a G sa v súčasnosti nepoužíva. Rozdiel v brzdnej dráhe pneumatík triedy A a F môže byť až celých 18 metrov.

Hlučnosť

Toto kritérium informuje o  vonkajšej hlučnosti pneumatiky, ktorá sa udáva v decibeloch. Vyšší počet plných prúžkov znamená vyššiu hlučnosť pneumatiky